tisdag 3 november 2009

Mauritius

Jag har inte varit inne här på min blogg på ett tag, jag har istället spenderat en tid här...

...på Mauritius. Har varit där i 10 dagar och bara tagit det lugnt. Solat, badat, åkt ut på lite utflykter och sett oss omkring. Har paddlat lite kajak...


Sett en massa delfiner, säkert runt 50 stycken...

50 meter från katamaranen som vi åkte på dök dessa två gigantiska valar upp, riktigt mäktigt faktiskt...

Sen åkt vi vidare en bit, inte långt från valarna, och hoppade i och snorklade en stund. Vi såg alla möjliga färgglada fiskar, men främst en massa "domare" (svart, vit randiga) fiskar...

Vi besökte Port Luis, som är huvudstaden på Mauritius. Här är en bild från Waterfront, med en massa butiker. Dock ganska dyrt...



Nu är jag hemma igen, i en brunare nyans på kroppen och mår väldigt gott. Det var en fantastisk resa.

På Mauritius är det mycket fuktigt och därmed en väldigt grön ö. Det är en vulkanö och därför rätt berigt. Vi tog en taxi en dag och åkte runt och tittade på ön. Vi såg ett vattenfall, stora sköldpaddor och på ett ställe ändra jorden färg till 7 olika färger. Majoriteten av befolkningen är hinduer, så vi besökte ett tempel och det heliga vattnet. Men mycket av tiden spenderades förstås på den kritvita stranden och i det turkosa vattnet. Så jag har verkligen laddat batterierna och kan leva länge på dessa minnen jag har fått från denna resan...

Inga kommentarer: