lördag 14 november 2009

Saffransäppelkaka

Idag har varit en riktig pysseldag. Hela dagen har spenderats i Vuxenskolans lokaler för julkortsmakeri. Har fått en beställning från en jobbakompis att göra 2 layouter på canvastavlor på hennes dotter. Jag hann med den ena idag, sen har jag gjort 5 julkort. Hade ju gärna velat hinna med fler, men tiden går fort när man har roligt.

Jag hade också bakat en Saffransäppelkaka som gick hem bland de andra och jag lovade att dela med mig av receptet, så här kommer det...

150 g margarin
2 1/2 dl socker
1/2 - 1 pkt saffran
1 dl lättkesella
3 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
3 st ägg
ca 2-3 äpplen
socker och kanel

175 C i 40-45 min

Ta ut margarinet en tid innan, så att det blir lite mjukt. Blanda margarin, socker och saffran. Blanda ner ett ägg i taget. Blanda ner resten av ingredienserna. Smöra och bröa en sockerkaksform. Häll i smeten. Skala äpplena och skär i skivor (månform), doppa i socker och kanel. Stoppa ner dem i smeten. In i ugnen och ut kommer en väldoftande julkaka....: )

Hoppas den smakar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för trevligt sällskap! Och kakreceptet - den ska bakas till advent här!

http://www.lemontrees.bloggagratis.se sa...

Hej Linda!

Ja, saffransäppelkakan smakade mycket gott. Ska försöka få tid att göra den en dag. Kul att se att du varit på Mauritius. Det är EN av våra favoritplatser. Ön är suverän med underbar befolkning!

Kram
Heléne (Nässjöscrap)