söndag 10 april 2011

Nybakade morrotsfrallor

Helgen i vårvädret har varit underbart skönt. Dagen har spenderats till stor del utomhus. Började på förmiddagen med att vårtvätta min bil utvändigt och invändigt så noga jag bara kunde, så nu skiner den. Sen har gick mor och jag en runda efter att ha ätit både fika och middag ute på altanen, gu' så skönt det va. Sen har jag bakat mig morrotsfrallor med keso i, de fantastiskt goda. Nybakta frallor som fortfarande är lite varma med ost på är himmelskt gott.... De är väldigt lätta att göra också. Recept på Morrotsfrallor: 50 g jäst 5 dl vatten 5 dl finriven morot 250g keso (naturell eller smaksatt) Jag har använt naturell 2 tsk salt 1 msk matolja ca 2 l vetemjöl (Jag gjorde på 1 l vetemjöl och nästan lika mycket grahamsmjöl, supergott) Värm vatten till fingervarmt. Smula jästen och rör ut den i vattnet i en degbunke. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta sist in mjölet. Degen blir kladdig av keson, men ta inte för mycket mjöl. Jäsa i bunke ca 30 min. Arbeta sedan ner degen i bunken, ta upp och knåda den kort på bakbordet. Dela den på mitten och rulla ut två tjocka längder. Platta till med handen och skär sedan i lagom stor bitar. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper, täck med bakduk och låta jäsa i ca 20 min. Värm ugnen samtidigt till 250 C. Gräddaq bröden i mitten av ugnen tills de får fin färg. I min ugn tog det ca 20-25 min. Smaskens!!! Igår var mamma och jag på SPA, så underbart skönt och avkopplande. Jag gick på en ansiktsbehandling och det slutade med att jag köpte mig en rengöringsmjölk och ansiktcreme. Så nu ska jag testa Kerstin Florians märke den här omgången. Ska ju va bra säger de, och jag kände mig väldigt len och fräsch i hyn efter behandlingen, så jag hoppas på samma effekt.
Vet inte varför inläggen blir så konstiga, hoppas ni kan läsa ändå : )

Inga kommentarer: