tisdag 25 januari 2011

Jag + mat = ??????

Jag vet att jag har en mängd kunskaper när det gäller träning och hur jag ska lägga upp ett träningspass för att nå ett mål. Jag kan en mängd olika övningar för att träna olika muskelgrupper eller hur jag kan träna för att öka min kondition.

MEN....när det kommer till mat känner jag mig ibland totalt lost. Det är inte det att jag inte vet vad för typ av mat jag ska äta, för det har jag bra koll på vad som är nyttigt och vad som är onyttig. Jag vet hur jag ska fördela fett, kolhydrater och proteiner och att jag ska utesluta socker så långt det är möjligt. Jag vet att jag ska äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och lätt kvällsmat, jag vet att lunch och middag ska vara varma lagade mål. Jo jag vet en hel del när det gäller mat också, men det är inte det som är problemet.

Jag tycker det är SUPERTRÅKIGT att komma på vad man ska laga sig till lunch och middag. Jag vill att det ska gå fort att laga mat. Jag känner mig oftast stressad och vill inte lägga en massa tid på att laga mat. På grund av denna inställning och attityd jag har till detta blev det en pizza ikväll efter dagens träningspass på gymmet. Till lunch åt jag kycklingsallad, och det är väl absolut inget att klaga på, men en PIZZA... Nu äter jag inte pizza och den typ av mat speciellt ofta, inte ens en gång i månaden. Så visst kan man unna sig det ibland. Men min inställning finns fortfarande kvar att jag tycker det är jobbigt att komma på vad jag ska äta.

Jag vet till och med att allt handlar om planering, så med planering skulle jag komma förbi detta dilemma, så varför gör jag inte det då?????

Inga kommentarer: